Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Lexify Magazine | zondag 26 mei 2019

LEXIFY – AALSMEERDERWEG 283-10 – 1432 CN – AALSMEER | info@lexify.nl | 0297 - 76 13 87

Scroll to top

Top

Meer omzet, meer concurrentie en strategische trends in de advocatuur

Meer omzet, meer concurrentie en strategische trends in de advocatuur
Remon Janssen

Op 9 mei heeft haar ABN Amro haar ‘Insight’ in de advocatuur geactualiseerd. Conclusie: in 2016 stijgt de omzet van advocatenkantoren, maar ligt concurrentie en tariefdruk op de loer. ABN Amro analyseert de markt en signaleert een aantal strategieën om concurrentiedruk tegen te gaan.

Omzetgroei

De algemene prognose van de bank is dat de verdere juridisering van de samenleving ten goede komt aan de omzet in de advocatuur, +4% in 2016. Deze groei wordt mede veroorzaakt door de gewijzigde regelgeving in het arbeidsrecht en het toenemende aantal fusies en overnames.

Succes voor kleine (niche) kantoren

Juridische diensten worden voor een groot deel verleend door kleine kantoren (maximaal 5 advocaten). Deze kleine kantoren vormen 90% van de markt. Eerder signaleerde ook Rabobank dat kleinschaligheid het devies is voor 2016. In veel gevallen gaat het daarbij om nichekantoren. Dit zijn volgens ABN Amro jonge bedrijven die een specifieke juridische dienst sneller, beter en goedkoper aanbieden dan traditionele partijen, mede omdat zij hun overhead laag kunnen houden. Dit leidt tot tariefdruk. Opvallende kanttekening daarbij is dat deze spelers niet allemaal uit de advocatuur komen, maar ook uit de IT-sector.

Grotere regionale kantoren hebben het lastig. Ze concurreren moeilijk met kleine kantoren; zij zijn minder ‘lean and mean’ en hebben niet de middelen om in IT te investeren waarmee efficiënter gewerkt kan worden. De regionale kantoren concurreren ook moeilijk met de grote kantoren, omdat zij geen internationaal netwerk achter zich hebben.

Keuze en vaardigheden

Volgens ABN Amro leidt het bovenstaande ertoe dat gekozen moet worden tussen het leveren van eenvoudige, makkelijk te standaardiseren (en te automatiseren) diensten of complex advieswerk. Met andere woorden: tussen de notariële akten van de Hema of een uitvoerig due dilligence onderzoek. Een keuze is nodig, want steeds meer klanten weigeren om voor standaardwerk hoge tarieven te betalen.

Met het maken van een duidelijke strategische keuze, diepgaande kennis en een up-to-date kantoorautomatisering alleen is de advocaat anno 2016 er nog niet. ABN Amro signaleert de toenemende behoefte aan soft skills. De advocaat moet zich empathisch opstellen en werken aan zijn acquisitievaardigheden. Hier komt de T-shaped lawyer van Susskind weer om de hoek kijken; de advocaat met diepgaande juridische kennis én een bredere algemene kennis en vaardigheden. Dit is nodig om de kritischer wordende klant tevreden te houden en aan kantoor te binden.

Conclusie

Ga concurrentie tegen door een duidelijke keuze te maken voor het type aan te bieden diensten (standaardisatie of maatwerk), besteed aandacht aan soft skills en houd overhead laag.

Wilt u uw overhead laag houden en toch gebruik maken van een moderne IT-omgeving om uw efficiëntie te verbeteren? Neem dan even contact met ons op en informeer naar ons pay per user kantoorsoftware.

Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page
Volgend artikel

Dit is het meest recente artikel.